А+ Збільшити шрифт

А- Зменшити шрифт

АКТУАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ ВІД ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ

опубліковано: 04 вересня 2023 оновлено: 16 липня 2024

Відділ  обслуговування громадян № 10 (сервісний центр)  ГУ ПФУ у Київській області інформує:

Уникаємо переплат по субсидії

Переплата субсидії — це надміру виплачені бюджетні кошти, отримані особою без достатньої правової підстави.

Основним документом, що регулює порядок надання субсидій та стягнення надміру виплачених коштів є Постанова Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 “Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”, затверджено Положення про порядок призначення житлових субсидій (далі — Постанова 848).

Щоб уникнути переплати виплати субсидії і подальшого повернення цих коштів до бюджету, необхідно пам’ятати про відповідальність за достовірність відомостей в заяві, декларації, інших документах, що вплинули на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

Підставами для стягнення з отримувача надміру виплаченої субсидії є:

1) Подання недостовірних даних, фальшивих документів для отримання субсидії;

2) Неповідомлення органу ПФУ протягом 30 календарних днів про зміни у своєму матеріальному та соціальному стані щодо:

• зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні членів домогосподарства;

• зміни соціального статусу членів домогосподарства (пенсіонери, інваліди, тощо);

• зміни у складі сім’ї члена домогосподарства;

• зміни переліку отримуваних житлово-комунальних послуг та умов їх надання;

• зміни управителя, виконавця комунальних послуг, створення об’єднання власників;

3) Неповідомлення органу ПФУ протягом 30 календарних днів про те, що будь-хто із складу домогосподарства змінив свій майновий стан, щодо:

• купівлі земельної ділянки, нерухомого майна, транспортного засобу (з врахуванням обмежень зазначеним в Постанові 848), цінних паперів, будівельних матеріалів, інших товарів довгострокового вжитку; одноразової оплати будь-якої роботи або послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних); внеску до статутного капіталу, благодійну діяльність; надання позики; якщо ці операції були здійснені протягом 12 місяців перед місяцем звернення за субсидією і на суму більше 50 тис. грн або при виявленні вищезазначених фактів під час отримання раніше призначеної субсидії

• настання права власності більше ніж на одне житлове приміщення (квартиру, будинок), крім виключень, передбачених Постановою 848;

• відкриття депозиту або придбання облігацій у сумі, що перевищує 100 тис.грн;

• протягом 12 місяців перед призначенням субсидії здійснення операції з купівлі іноземної валюти та банківських металів на суму більше 50 тис.грн;

• отримання одноразового доходу у сумі, що перевищує 25-кратний розмір прожиткового мінімуму, (крім допомоги на здобуття освіти, отримання медичних послуг, подолання наслідків стихійного лиха, інших катастроф; страхових виплат; спадщини у вигляді нерухомого майна);

4) Настання умов, за яких втрачається право на отримання субсидії на понаднормову площу житла.

5) Перебування за кордоном особи із складу домогосподарства або члена сім'ї особи із складу домогосподарства сукупно більш як 60 днів.

В деяких випадках уповноважений орган має право перерахувати розмір субсидії і стягувати суму надмірно виплачених коштів, коли під час перевірок були виявленні неправильні відомості, надані юридичними особами (довідки про доходи, про склад зареєстрованих осіб, забезпеченість житловою площею, тощо), або коли під час обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства було виявлено ознаки порушення норм законодавства щодо призначення субсидії.

За наявності виявлених підстав виплата житлової субсидії припиняється, надміру перераховані (виплачені) суми житлової субсидії повертаються громадянами на рахунок Пенсійного фонду України.

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується у судовому порядку.

Щоб уникнути переплат виплати житлових субсидій, а внаслідок цього, і відрахувань з них, субсидіантам необхідно уважніше ставитися до своїх обов’язків і знати, що надміру отримані кошти підлягають поверненню.

 

Підтримка пенсіонерів, що проживають на територіях бойових дій

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 липня 2023 року № 781 “Про реалізацію спільного з Всесвітньою продовольчою програмою Організації Об’єднаних Націй проекту стосовно додаткових заходів із соціальної підтримки окремих категорій населення“ одержувачам пенсій, зокрема з числа внутрішньо переміщених осіб, які проживають на територіях активних або можливих бойових дій, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, розпочато надання грошової допомоги за рахунок коштів Всесвітньої продовольчої програми Організації Об’єднаних Націй (ВПП ООН).

Грошові виплати 30 серпня отримали понад 260 тис. пенсіонерів, які проживають на територіях активних або можливих бойових дій Дніпропетровської, Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Сумської, Харківської, Херсонської та Чернігівської областей, розмір пенсії яких менше 3 тис. грн. та які з 1 березня 2023 року не одержували додаткових грошових виплат від міжнародних організацій та/або допомоги на проживання, передбачених для внутрішньо переміщених осіб.

Виплата грошової допомоги відбувається шляхом перерахування коштів на рахунки одержувачів у банках.

Спільний проєкт ініційовано ВПП ООН, Міністерством соціальної політики України та Пенсійним фондом України з метою надання українським громадянам грошової підтримки від міжнародних гуманітарних організацій. 

Як перевірити сплату страхових внесків онлайн?

Перевірити, чи сплачує роботодавець за вас страхові внески, можна на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України або у мобільному додатку “Пенсійний фонд”.

Для цього:

Зайдіть на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України www.portal.pfu.gov.ua

Увійдіть в свій особистий кабінет, авторизувавшись зручним для вас способом: за допомогою кваліфікаційного електронного підпису (КЕП), Дія.Підпис, системи GOV.ID або за логіном і паролем, який можна отримати в сервісному центрі територіального органу Фонду .

В особистому кабінеті оберіть розділ «Мій страховий стаж», щоб перевірити, скільки ви набули страхового стажу.

Зверніть увагу!

У цьому розділі відображаються відомості щодо страхового стажу набутого у період з 1 січня 2004 року – дати набрання чинності Законом України від 09.07.2003 №1058-IV «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування», яким запроваджено поняття «страховий стаж».

Зайдіть в розділ «Моя заробітна плата», щоб побачити суми заробітної плати (доходу), на яку нараховано єдиний соціальний внесок (ЄСВ).

Контролюйте інформацію про сплату ЄСВ роботодавцем та набутий страховий стаж.

 

Субсидія на придбання твердого палива і скрапленого газу

Право на субсидію на придбання твердого палива і скрапленого газу мають домогосподарства, які не використовують природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення та не отримують комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення.

Житлова субсидія на придбання твердого палива і скрапленого газу призначається один раз на календарний рік виходячи з розміру доходу за попередній календарний рік.

Пунктом 14 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848, передбачено, що житлова субсидія не призначається, якщо нарахований середньомісячний сукупний дохід особи менше ніж розмір мінімальної заробітної плати та/або не сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії.

Водночас, якщо Вами або за Вас сплачено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування в розмірі не менше мінімального за І або ІІ квартал 2023 року, то субсидія на придбання твердого палива і скрапленого газу може бути призначена у разі Вашого звернення за нею у ІІІ або ІV кварталі 2023 року.

 Подати заяву на житлову субсидію можна «в один клік» – на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України

 

 Поновлення пенсії особам, що проживають за кордоном

Отримала прихисток у Польщі. Вже понад рік не отримую пенсію, оскільки до війни у Маріуполі кошти мені приносив листоноша. Чи є можливість отримати мої пенсійні кошти за новим місцем проживання, не покидаючи територію Польщі?

Відповідно до статті 49 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” у разі неотримання призначеної пенсії протягом 6 місяців підряд її виплата припиняється.

Щоб поновити пенсійну виплату, необхідно особисто звернутися до обраного сервісного центру Пенсійного фонду України із заявою та пред’явити документ, що посвідчує особу.

Разом з тим громадяни, які тимчасово проживають за кордоном та отримали там тимчасовий захист або статус біженця, мають можливість надіслати заяву про поновлення виплати пенсії (форма заяви наведена у додатку 1 до Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування“, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1 ) із необхідними документами поштою на адресу територіального органу Пенсійного фонду України (перелік адрес сервісних центрів Головних управлінь Пенсійного фонду України). 

Порядок такого поновлення пенсій затверджено постановою правління Пенсійного фонду України від 20 квітня 2023 року № 21-1. 

До заяви про поновлення пенсії додаються копії паспорту, документів про отримання тимчасового захисту або статусу біженця та про реєстрацію місяця тимчасового проживання / перебування особи за кордоном (з перекладом), обов’язково надається оригінал документа про посвідчення факту, що фізична особа є живою.

Важливо!

Копії зазначених документів мають бути засвідчені дипломатичним представництвом або консульською установою України або нотаріально.

Отримати поновлену пенсію можна на рахунок, відкритий в уповноваженому українському банку (якщо є такий) або у Польщі, міжнародним поштовим переказом. Для отримання поштового переказу необхідно надіслати до АТ “Укрпошта“ заяву в паперовій або електронній формі (форма заяви наведена у додатку 1 до Порядку реалізації експериментального проекту щодо виплати міжнародним поштовим переказом АТ “Укрпошта” пенсій та грошової допомоги одержувачам, які тимчасово перебувають за межами України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.08.2023 
№ 842).

Окрім цього, якщо з країною  тимчасового перебування укладено договір (угоду) про пенсійне (соціальне) забезпечення, є можливість перевести виплату пенсії до цієї країни, звернувшись, у Вашому випадку, до Установи соціального страхування Польщі (ZUS).

 

Заяви на страхові виплати можна подати онлайн

Пенсійний фонд України запровадив новий сервіс подання заяв щодо призначення/перерахунку/продовження страхових виплат у зв’язку з нещасним випадком на виробництві чи професійним захворюванням.

Відтепер постраждалі особи або члени їх сімей, які авторизувалися на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України за кваліфікованим електронним підписом (КЕП), для одержання відповідних страхових виплат можуть подати онлайн:

- заяву про призначення/перерахунок/продовження страхової виплати у зв’язку з нещасним випадком на виробництві (професійним захворюванням);

- заяву про призначення/перерахунок/продовження страхової виплати у зв’язку зі смертю годувальника;

- заяву про відшкодування витрат на поховання потерпілого та пов’язані з цим ритуальні послуги;

- заяву про здійснення страхової виплати (поновлення або добровільне припинення виплати, виплата недоотриманих страхових сум тощо);

-  заяву про компенсацію витрат (компенсація проїзду, витрат на житло).

Алгоритм дій наступний:

  1. Заходимо в особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України з допомогою КЕП.
  2. В особистому кабінеті на панелі зліва в розділі “Комунікації з ПФУ“обираємо опцію “Заява на страхову виплату“.
  3. Надаємо згоду на дистанційне інформування та натискаємо кнопку “Продовжити”.
  4. У спливаючому вікні “Заяви на страхову виплату” з наданого переліку обираємо саме той тип заяви, який потрібно.
  5. У заяві заповнюємо всі обов’язкові поля, позначені зірочкою: вносимо загальні та адресні дані заявника, зазначаємо інформацію про страховий випадок, вказуємо дані для призначення страхової виплати, додаємо скан-копії необхідних документів (наведено у розділі V Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат , затвердженому постановою правління ФССУ від 19.07.2018 № 11).
  6. Надаємо згоду на передачу та обробку персональних даних та натискаємо кнопку “Сформувати заяву”.
  7. Перевіряємо дані сформованої заяви, підписуємо КЕП та надсилаємо до Пенсійного фонду України.

 

За який період при призначенні субсидії враховується пенсійна виплата?

У разі призначення житлової субсидії не з початку опалювального (неопалювального) сезону до середньомісячного сукупного доходу домогосподарства враховується розмір нарахованої пенсії за місяць, що передує місяцю, попередньому до місяця, з якого призначається житлова субсидія. Наприклад, якщо людина звернулася за призначенням субсидії у серпні, то дохід у вигляді пенсії буде враховано за червень.

При розрахунку житлової субсидії на опалювальний період (з жовтня) як дохід враховується розмір серпневої пенсійної виплати.

Якщо ж житлова субсидія призначається з початку неопалювального сезону (з травня), то дохід враховується в розмірі нарахованої пенсії за березень (пункт 37 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 „Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”). 

Субсидія в «один клік»

В Україні впроваджується експериментальний проєкт, який дає можливість максимально полегшити процедуру звернення громадян за житловою субсидією (постанова Уряду від 13.06.2023 № 601 “Про реалізацію експериментального проекту щодо удосконалення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива”).

Нагадаємо, що раніше визначений механізм звернення за призначенням субсидії з повним пакетом документів залишається чинним і за бажанням людини застосовується у звичному порядку.

За експериментальним проєктом для призначення житлової субсидії людина може подати лише спрощену заяву “в один клік” (в електронній формі – через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, мобільний додаток Пенсійного фонду України, Портал Дія (за наявності технічної можливості) або в паперовій формі – звернувшись до обраного сервісного центру Фонду чи до уповноважених посадових осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, або надіславши заяву на адресу органу Фонду поштою).

У заяву необхідно внести прізвище, ім’я та по батькові, серію і номер паспорта, реєстраційний номер облікової картки платника податків (РНОКПП) заявника та осіб, які входять до складу домогосподарства, адресу та рахунок в банку (у форматі ІВАN), на який буде йти виплата, та підписати спрощену заяву (у разі її подання електронними засобами – за допомогою кваліфікованого електронного підпису).

Решту інформації, необхідної для визначення права домогосподарства на житлову субсидію, Пенсійний фонд України отримає від державних реєстрів.

На основі отриманих даних, приймається рішення про розгляд заяви.

Повідомлення про прийняте рішення (встановлений розмір житлової субсидії, у разі її призначення, причини відмови і порядок оскарження рішення) разом із заявою та сформованою декларацією, надійдуть заявникам. Тим, хто подавав через особистий кабінет на вебпорталі Фонду – в його особистий кабінет; тим, хто подав засобами мобільного  додатку  Пенсійного фонду України – у мобільний додаток;  хто подав засобами Порталу Дія – через Портал Дія, хто подав спрощену заяву у паперовій формі – на адресу електронної пошти (п. 5 постанови № 601).

 Як подати заяву на житлову субсидію “в один клік” через вебпортал Фонду?

  1. Заходимо на вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України та авторизуємось за допомогою кваліфікованого електронного підпису.
  2. В особистому кабінеті на панелі зліва в розділі “Комунікації з ПФУ“ обираємо опцію “Заява на житлову субсидію чи пільгу“.
  3. У спливаючому вікні натискаємо кнопку “Продовжити”.
  4. У наступному вікні обираємо опцію “Заява про призначення та надання житлової субсидії за експериментальним проектом”.
  5. Заповнюємо онлайн-форму заяви: вказуємо загальну інформацію про особу, яка подає заяву (в т.ч. паспортні та адресні дані), зазначаємо реквізити банківського рахунку (у форматі ІВАN), додаємо інформацію про членів домогосподарства.
  6. Перед остаточним формуванням заяви та відправленням її до Пенсійного фонду України, за допомогою опції “Додати файл”, за бажанням та за наявності, додаємо скановані копії документів, які можуть визначати право на призначення субсидії (наприклад, у разі оформлення житлової субсидії за фактичним місцем проживання – копію договору оренди, довідку ВПО).
  7. Надаємо згоду на передачу та обробку персональних даних, поставивши відповідну позначку, та натискаємо кнопку “Сформувати заяву”.
  8. Перевіряємо дані сформованої заяви та надсилаємо до Пенсійного фонду, натиснувши кнопку “Підписати та відправити в ПФУ”.

Важливо! З результатом щодо прийнятого рішення про призначення житлової субсидії можна ознайомитись у розділі “Мої звернення” – “Статус звернення”.