А+ Збільшити шрифт

А- Зменшити шрифт

АКТУАЛЬНА ІНФОРМАЦІЯ ВІД ПЕНСІЙНОГО ФОНДУ

опубліковано: 14 січня 2024 оновлено: 18 липня 2024

Відділ  обслуговування громадян № 10 (сервісний центр)  ГУ ПФУ у Київській області інформує: 

Щодо проведення перерахунку пенсій у 2024 році у зв’язку зі зміною прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність

Згідно зі статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" (далі — Закон) з 1 січня 2024 року розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, збільшено з 2093 грн до 2361 грн.

У зв'язку із зміною прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність здійснюється перерахунок мінімальних та максимальних розмірів пенсій,надбавок, підвищень, інших доплат до пенсії, які обчислюються з урахуванням цього показника.

При цьому, пунктом 8 розділу "Прикінцеві положення" Закону установлено, що перерахунок пенсій, надбавок, підвищень та інших доплат до пенсії, який здійснюється з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановленого Законом на 01.01.2024, проводиться з 01.03.2024 разом зі здійсненням щорічної індексації пенсій, передбаченої частиною другою статті 42 Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування".

Отже, перерахунок пенсій у зв'язку зі зміною прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність у 2024 році буде проведено з 01 березня автоматизованим способом за матеріалами пенсійної справи (без звернень пенсіонерів до органів Пенсійного фонду України).

Як зміниться розмір пенсій з 1 січня 2024 року

Закон України "Про Державний бюджет України на 2024 рік" передбачає підвищення в 2024 році, зокрема, розмірів прожиткового мінімуму та мінімальної заробітної плати.

Так, згідно зі статтею 8 зазначеного Закону з 1 січня 2024 року мінімальну заробітну плату встановлено в розмірі 7100 грн (до 1 січня – 6700 грн).

Таке збільшення є підставою для перерахунку пенсій непрацюючим особам, які досягли віку 65 років та мають повний страховий стаж (30/35 років для жінок / чоловіків відповідно): мінімальний розмір пенсій таких пенсіонерів з 1 січня 2024 року не може бути меншим за 40% мінімальної зарплати – 2 840 грн (частина друга статті 28 Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”).

Крім того, з 1 січня збільшиться розмір щомісячної грошової виплати особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною (Закон України "Про щомісячну грошову виплату деяким категоріям громадян").

Відповідно до статті 7 Закону “Про Державний бюджет України на 2024 рік” з 1 січня 2024 року зростають розміри прожиткового мінімуму. Зокрема, розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, збільшується до 2361 грн,а прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць – до 2 920 грн.

З урахуванням зазначеного з 1 січня 2024 року з 258,90 до 292,00 грн зросте розмір надбавки до пенсії почесним донорам України, який обчислюється як 10% розміру прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць. 

Водночас, пунктом 9 Прикінцевих положень Закону “Про Державний бюджет України на 2024 рік” встановлено, що перерахунок пенсій, надбавок, підвищень та інших доплат до пенсії, який здійснюється з урахуванням розміру прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб, встановленого на 1 січня 2024 року, проводиться з 1 березня 2024 року разом зі щорічною індексацією пенсій.

Термін проходження ідентифікації продовжено

27 грудня Уряд ухвалив постанову за № 1384 “Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 р. № 637 і від 8 серпня 2023 р. № 837“, якою передбачено, що пенсіонерам з числа внутрішньо переміщених осіб, які набули цього статусу до 24 лютого 2022 року та отримують пенсії через поточні рахунки в АТ “Ощадбанк“, термін проходження фізичної ідентифікації продовжено до 31 березня 2024 року.

З 1 січня 2024 року в Україні встановлено нові розміри прожиткового мінімуму

Зокрема, розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб складає 3028 гривень.

Відповідно, диференційовані ставки збору на обов’язкове державне пенсійне страхування під час першої державної реєстрації легкових автомобілів (крім легкових автомобілів, оснащених виключно електричними двигунами), які залежать від вартості автомобіля, у 2024 році становитимуть:

-          3 % – якщо вартість легкового автомобіля не перевищує 165 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня звітного року (до 499 620,00 грн);

-          4 % – якщо вартість легкового автомобіля – від 165 до 290 (включно) розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (від 499 620,00 грн до 878 120,00 грн);

-          5 % – якщо вартість легкового автомобіля перевищує 290 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб (понад 878 120,00 грн)

Збір сплачується фізичними особами та підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності при першій державній реєстрації легкових автомобілів в Україні та спрямовується до Державного бюджету України.

Реквізити бюджетних рахунків для зарахування зборів на обов’язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій розміщені на головній вебсторінці Державної казначейської служби України (https://www.treasury.gov.ua/) у розділі “Пошук реквізитів доходних рахунків”.

З 1 січня 2024 року змінились розміри мінімальної та максимальної страхових виплат

Згідно зі статтею 36 Закону України “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” сума щомісячної страхової виплати встановлюється відповідно до ступеня втрати працездатності (у відсотках) та виходячи із середньомісячної заробітної плати, яку людина одержувала до ушкодження здоров’я.

Для потерпілих, у яких право на ці виплати настане після 1 січня 2024 року:

-          мінімальний розмір призначеної щомісячної страхової виплати в перерахунку на 100 відсотків втрати професійної працездатності не може бути меншим за мінімальну заробітну плату – 7100 грн;

-          максимальний розмір щомісячної страхової виплати не може перевищувати чотири мінімальні заробітні плати – 28 400 грн (7100 грн х 4).

Зверніть увагу! Виплату щомісячних страхових виплат, призначених у січні 2024 року, буде здійснено в лютому поточного року.

Наше подружжя – учасники бойових дій, ми обоє маємо відповідний статус. Яку знижку з оплати житлово-комунальних послуг ми маємо отримувати?

Законом України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” учасникам бойових дій та членам їхніх сімей, які проживають разом з ними, передбачено надання 75% знижки плати за житлово-комунальні послуги в межах встановлених норм споживання.

У вашому випадку кожен з пільговиків має право на 75% знижки плати за житлово-комунальні послуги. При цьому знижка не сумується, а надається в розмірі 75% плати за житлово-комунальні послуги на сім’ю. Водночас норми споживання за цих умов враховуються на двох осіб.

Пільги на оплату житлово-комунальних послуг учасникам бойових дій

Громадянину, який отримав посвідчення “учасника бойових дій” та хоче оформити пільги на оплату житлово-комунальних послуг, потрібно звернутися до органу Пенсійного фонду України та подати заяви:

  • про внесення відомостей до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги (ЄДАРП);
  • про надання пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого палива і скрапленого газу.

При поданні заяви для внесення відомостей до ЄДАРП учасник бойових дій пред’являє паспорт громадянина України та надає документ, що підтверджує право на пільги, та дані про реєстраційний номер облікової картки платника податків або паспорт з відповідною відміткою (для фізичних осіб, які через релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган). 

Інформацією про місце проживання людини є відомості, що були внесені до паспорта як місце реєстрації. 

Для підтвердження фактичного місця проживання (за потреби) учасник бойових дій надає: довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, договір оренди, довідку про сплату житлово-комунальних послуг за іншою (відмінною від місця реєстрації) адресою, або інший офіційний документ, що підтверджує фактичне місце проживання пільговика, а в разі їх відсутності – акт обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства/фактичного місця проживання особи, який складається посадовою особою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади. 

Заява до ЄДАРП подається або особисто, або в електронній формі через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України, або поштою.

Також заяви з необхідними документами та відомостями від учасників бойових дій приймаються посадовими особами виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відповідних територіальних громад або військових адміністрацій та посадовими особами центрів надання адміністративних послуг, виключно з формуванням електронної справи та передаються до органу Пенсійного фонду України протягом трьох робочих днів з дати надходження. 

Якщо людина має право на пільги згідно з кількома законами, до ЄДАРП включається уся інформація про учасника бойових дій. Проте з-поміж усіх можливих варіантів пільговик обирає одну підставу для пільги. 

У разі зміни будь-яких відомостей, що потребують коригування включеної до ЄДАРП інформації, пільговик повідомляє про це орган Пенсійного фонду України протягом 30 днів.

Чи може роботодавець звернутись до Пенсійного фонду України за проведенням перевірки обґрунтованості видачі працівнику листка непрацездатності?

Відповідно до Закону України від 23.09.1999 № 1105-XIV “Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування” у разі виникнення сумніву щодо правомірності видачі чи продовження листка непрацездатності страхувальник може письмово звернутись до органів Пенсійного фонду України.

У такому разі проведення перевірок обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності та документів, що є підставою для їх формування, здійснюють особи, уповноважені на це правлінням Пенсійного фонду України.

Результати проведення перевірок оформлюються та направляються страхувальнику офіційним листом.

Я працюю, досягнув 60-річного віку та звернувся за призначенням пенсії у грудні 2023 року. Отримав відмову. Не вистачило 2 місяці стажу. Фактично цей стаж у мене є, але до Фонду ще не надійшла звітність про сплату страхових внесків за IV квартал. Чи призначать мені пенсію на підставі моєї заяви, наданої у грудні 2023 року, коли така звітність надійде?

Страховий стаж – це період, за який сплачено страхові внески та який враховується до страхового стажу за даними реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування.

Інформація про нарахування внесків надається у складі об’єднаної щоквартальної звітності, яку подають роботодавці.

Згідно з пунктом 4.3 Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 № 22-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 27.12.2005 за № 1566/11846, страховий стаж враховується по місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення пенсії. 

У разі якщо відомості про нарахування та сплату єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування за місяць, що передує місяцю подання особою заяви про призначення пенсії, надійшли протягом чотирьох місяців з дня звернення особи за призначенням пенсії, орган, що призначає пенсію, протягом місяця з дня надходження цих відомостей, переглядає прийняте рішення.

Тобто, коли інформація про сплачені за вас страхові внески надійде до Фонду і страховий стаж, якого вам не вистачає для призначення пенсії, буде підтверджено, пенсію буде призначено на підставі наданої вами заяви. 

Особливості виплати лікарняних по вагітності та пологах

В Україні працюючі жінки та жінки, які займаються підприємницькою діяльністю, при оформленні листка непрацездатності у зв’язку з вагітністю та пологами отримують відповідну допомогу.

Підставою для її призначення є листок непрацездатності, сформований на підставі медичного висновку.

Кому надається допомога

На оплату лікарняних по вагітності та пологах мають право жінки, які працюють на умовах трудового договору (контракту), гіг-контракту, іншого цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, зокрема які є резидентами Дія Сіті, жінки, які обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, жінки – підприємці тощо.

Розмір допомоги

Допомога по вагітності та пологах надається у розмірі, який компенсує 100% середньої заробітної плати (доходу).

Порядок обчислення середньої заробітної плати для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням, в тому числі допомоги по вагітності та пологах, здійснюється відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26.09.2001 № 1266 «Про обчислення середньої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) для розрахунку виплат за загальнообов’язковим державним соціальним страхуванням».

Розмір допомоги обчислюється із заробітної плати (доходу) за останнім місцем роботи (діяльності) шляхом ділення суми заробітку за останні 12 місяців, що передують місяцю настання страхового випадку, на кількість календарних днів. 

Розмір виплат жінкам, які займаються підприємницькою діяльністю, залежить від факту сплати єдиного соціального внеску та розміру доходу, з якого сплачено страхові внески.

Важливо! 

У розрахунковому періоді (12 місяців) не враховуються календарні дні, які не відпрацьовані з поважних причин (визначені в пункті 3 Порядку №1266).

Сума допомоги по вагітності та пологах у розрахунку на місяць визначається в межах максимальної величини бази нарахування єдиного внеску, з якої сплачувалися страхові внески, та не може бути меншою за розмір допомоги, обчислений із мінімальної заробітної плати, встановленої на час настання страхового випадку. З 1 січня 2024 року максимальний розмір допомоги для жінок, що працюють, становить 106 500 грн на місяць (15 мінімальних заробітних плат), а мінімальний – 7100 грн на місяць.

Скільки календарних днів оплачується?

Оплачувана відпустка по вагітності та пологах надається тривалістю:

  • 126 календарних днів (70 днів до пологів та 56 після), 
  • 14календарних днів (70 днів до пологів та 70 після) у разі народження двох і більше дітей та у разі ускладнених пологів;
  • 180 календарних днів (90 до пологів та 90 після) для жінок, які належать до 1-3 категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Зверніть увагу!

Працюючі жінки в разі відсутності медичних протипоказань мають право, за власним бажанням, розпочинати відпустку у зв’язку з вагітністю та пологами пізніше ніж за 70 (90) днів до очікуваної дати пологів, а також переносити невикористані дні відпустки на період після пологів. При цьому загальна тривалість такої відпустки, передбачена законодавством, не змінюватиметься.

Бажаючі взяти добровільну участь у системі загальнообов’язкового державного пенсійного страхування можуть укласти нові договори на 2024 рік

Громадяни, які бажають у 2024 році продовжувати сплату добровільних внесків до системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування за спрощеним механізмом, через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України можуть укласти нові Договори про добровільну сплату страхових внесків (в електронній формі).

Щоб укласти новий Договір, зайдіть в особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України www.portal.pfu.gov.ua та виконайте прості кроки.

Громадяни, які бажають у 2024 році продовжувати сплату добровільних внесків до системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування за спрощеним механізмом, через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду України можуть укласти нові Договори про добровільну сплату страхових внесків (в електронній формі).

Щоб укласти новий Договір, зайдіть в особистий кабінет на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України www.portal.pfu.gov.ua.

На панелі зліва в розділі “Комунікації з ПФУ” оберіть опцію “Договір на добровільну участь”.

Заповніть дані особи, на користь якої плануєте сплачувати добровільні внески. Якщо бажаєте сплачувати внески за себе, оберіть опцію “Бажаю сплачувати внески на себе”, і поля форми заповняться автоматично. Підтвердьте дані особи та дайте згоду на передачу та обробку своїх персональних даних, поставивши відповідні позначки. Натисніть кнопку “Підписати та сплатити”.

З переліком укладених вами договорів та датою їх підписання можна ознайомитись у розділі “Договори на добровільну участь”.   

 Натиснувши на піктограму з банківською карткою, можна обрати спосіб сплати добровільного внеску (онлайн чи сформувати платіжне доручення) та здійснити оплату.

Чи буде продовжено нарахування пільг на оплату комунальних послуг особі з інвалідністю внаслідок війни, якщо закінчився термін дії відповідного посвідчення?

Підставою для надання пільг особам з інвалідністю внаслідок війни є, зокрема, відповідне посвідчення.

На період воєнного стану та протягом шести місяців після його припинення або скасування автоматично продовжується строк дії посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни, виданого особі, якій групу інвалідності встановлено зі строком перегляду та строк цього перегляду припав на період воєнного стану, якщо медико-соціальною експертною комісією не було проведено повторний огляд (постанова Кабінету Міністрів України від 16.12.2022 № 1390 “Деякі питання строку дії посвідчень осіб з інвалідністю внаслідок війни на період воєнного стану”).

При цьому строк дії посвідчень осіб з інвалідністю внаслідок війни продовжується за вказаних умов на всій території України, а отже, продовжують надаватись відповідні пільги.

 Чи зараховується до середньомісячного сукупного доходу для призначення субсидії отримана допомога на поховання?

Допомога на поховання не враховується до середньомісячного сукупного доходу сім’ї при призначенні субсидії (пункт 7 Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім’ї (домогосподарства) для всіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 632).

 Нагадуємо, що з 1 січня змінився розмір мінімального страхового внеску та максимальна величина бази нарахування єдиного внеску

З 1 січня 2024 року в Україні зріс до 7100 грн розмір мінімальної заробітної плати. Відповідно, розмір мінімального страхового внеску, що визначається як 22% розміру мінімальної заробітної плати, з 1 січня становить 1562 грн на місяць.

Тобто для зарахування до страхового стажу одного повного місяця застрахованою особою / за застраховану особу має бути сплачено 1562 грн страхового внеску (22% х 7100 грн, де 7100 грн – розмір мінімальної заробітної плати з 1 січня 2024 року).

З 1 січня змінилась також максимальна величина бази нарахування єдиного внеску (максимальна сума доходу застрахованої особи на місяць, що дорівнює 15 розмірам мінімальної заробітної плати, на яку нараховується єдиний внесок). Вона становить 106 500 грн на місяць (15 х 7100 грн).